Sinterklaas

De eerste feestdag sinds Félice is overleden is aangebroken. Al weken zie ik op tegen de feestdagen die eraan komen.

Sinterklaas zal nooit meer alleen warmte, gezelligheid en vreugde geven. Vanaf dit jaar zal Sinterklaas voor altijd ook een verdrietige dag zijn. En dat terwijl Sinterklaas vanaf dit jaar juist weer wat mooier zou moeten zijn.

Ik zal je nooit gespannen voor de tv naar het Sinterklaas journaal zien kijken. Ik zal nooit meemaken dat je mij wijsmaakt dat je Piet op het dak hebt horen lopen 's nachts. Ik had je zo graag je verlanglijstje zien maken aan de hand van het grote Intertoysboek. En ik zal nooit je vrolijke koppie zien wanneer je je kadootjes uitpakt. En weer rolt daar die dikke traan over mijn wang.

Ik zal ervoor zorgen dat er ieder jaar met Sinterklaas ook een kadootje voor jou is. Dat er altijd een gedichtje voor jou is en dat er altijd een kaarsje voor je brand. Ik zal later met je broertje en zusjes zo hard zingen dat jij het ook hoort. En ik zal je laten zien hoe we je verwend zouden hebben als je nog bij ons was.

Afgelopen weekend hebben we Sinterklaas in Friesland gevierd. Met een lach en een traan. We hebben je verschrikkelijk gemist. Oma had ook kadootjes voor jou. Je boekenplankjes zijn weer aangevuld thuis en je hebt zo'n grote kaars gekregen dat je van kerst tot oud en nieuw non stop een kaars hebt branden bij je grafje. Aankomend weekend vieren we het ook in Bloemendaal. En we vieren het omdat we zeker weten dat jij zou willen dat we dat gewoon deden. En na het weekend halen we even opgelucht adem omdat de eerste feestdag zonder jou erop zit. En daarna bereiden we ons voor op kerst. De eerste kerst waar jij bij had moeten zijn.