Félice Navidad

Félice betekent gelukkig en voortvarend in vreugde. Zo vrolijk werd ik van de gedachte dat mijn dochter de naam Félice zou krijgen. Ik moest me inhouden haar naam niet al van de daken te schreeuwen. Al jaren geleden kwam ik de naaam Félice ergens in een boekje tegen. Pas toen ik zes maanden zwanger was opperde ik deze naam bij Tim. Die gelukkig ook meteen enthousiast was.

Toen wij kozen voor de naam Félice hebben wij natuurlijk echt wel eens gedacht aan de associatie die mensen konden hebben met "Feliz navidad" . Wij werden vooral vrolijk van de gedachte dat we dat dan heel hard mee zouden zingen met de feestdagen. Het liedje zou vooral een enorme lach op ons gezicht gaan toveren, het zou het liedje van Félice worden, zij zou het liedje zelf gaan herkennen als "haar" liedje.

Toen wist ik nog niet dat het leven van Félice zo zou gaan lopen. Dat het liedje voor zoveel tranen zou kunnen zorgen had ik van tevoren natuurlijk nooit bedacht. Iedereen sprak over het optuigen van de kerstboom, de gezelligheid, de warmte van lekker thuis zijn. Ik voel me deze maand leger dan ooit.

En ondanks dat we er heel fijne dagen van gaan maken met onze families, zijn wij heel blij als we geen kerstliedjes meer horen op de radio en als het "gewone" leven weer doorgaat. En als je op de teksten van de kerstliedjes gaat letten, dan word je sowieso heel verdrietig als je iemand mist. Want ook van deze teksten word je niet vrolijk als het gemis nog zo groot is: "All I want for christmas is you" en "The greatest gift they'll get this year is life"

Eén ding weten wij zeker. Félice zou willen dat wij zouden genieten van de warmte en de gezelligheid. Ze zou willen dat wij proosten op het leven. Ze wil dat wij heel hard meezingen als "Feliz Navidad" op de radio wordt gedraaid. Dus dat gaan we proberen te doen. Félice ligt komende dagen continue in het licht want de grootste kaarsen branden bij haar grafje en dat geeft ons weer een goed gevoel. En tweede kerstdag, lopen we naar haar toe en drinken we een glaasje Glühwein bij haar.